צור קשר
דף הבית
רקרו כי ילדך שווה את זה
לפרטים והזמנות 03 5668000
 
   
 

שאלות ותשובות על כסאות בטיחות לילדים - מתוך אתר "בטרם"

שאלות ותשובות בנושא מושבי בטיחות , סל-קל ובוסטר לילדים

מתוך אתר בטרם

ש. עד איזה גיל מחייב החוק להסיע ילדים ברכב כשהם חגורים במושב בטיחות?
ת. תקנת  התעבורה 83 א' מגדירה כי: ילדים עד גיל שלוש חייבים לשבת ברכב כשהם חגורים במושב בטיחות המתאים לגילם ולמשקלם. ילדים בגיל 3-8 שנים צריכים לשבת במושב בטיחות או במושב מגביה (בוסטר).

ש. ילדי בן חודשיים, יושב ברכב נגד כיוון הנסיעה. נאמר לי שהמושב הבטוח ביותר הוא מאחור. אני חוששת להושיב אותו מאחור כיוון שאני לא יכולה לראות אותו בעת הנסיעה. מה לעשות?
ת. אכן, המושב הבטוח ביותר להסעת תינוקך הוא מאחור. חשוב לדעת שישיבה במושב האחורי מפחיתה את הסיכון לתמותת ילדים לעומת ישיבה במושב הקדמי ב37%- (במידה והיו חגורים כראוי). על מנת להקל על הקושי ניתן לשים מראה מיוחדת על השמשה האחורית ברכב שעוזרת להורה לראות את ילדו בעת הנסיעה. זכרי שגם בבית כשאת הולכת לישון התינוק אינו תחת השגחתך הצמודה.

ש. בתי בת 8 חודשים, שוקלת 10 ק"ג. האם ניתן להושיב אותה כבר במושב בטיחות עם כיוון הנסיעה?
ת. תינוק עד גיל שנה לפחות חייב לשבת במושב בטיחות ברכב כשפניו נגד כיוון הנסיעה. גם אם משקלה של ילדתך עבר את 9 ק"ג, עליה לשבת כשפניה עדיין נגד כיוון הנסיעה ברכב. זאת מכיוון שעצמות העורף והגידים אינם מפותחים דיים והראש כבד יחסית לגוף, ובעת תאונה עלול להיגרם נזק חמור לעמוד השדרה ולראש. ישיבה נגד כיוון הנסיעה מספקת לילדתך את ההגנה הטובה ביותר. הקפידי להושיבה במושב בטיחות המתאים להושבת ילדים נגד כיוון הנסיעה עד משקל 13 ק"ג.

ש. מה פירוש המושגים LATCH ו-ISOFIX?
ת. המושג LATCH הוא מושג שמקובל בארה"ב ופירושו: Lower Anchors and Tethers for Children, מושג מקביל הוא Isofix המקובל באירופה. בשיטת עיגון זו לא עוגנים את מושב הבטיחות באמצעות חגורת הבטיחות של הרכב אלא באמצעות רצועות מיוחדות ונקודות עיגון ייעודיות. על-מנת להשתמש בשיטת עיגון זו – יש צורך שיהיו נקודות עיגון ברכב עצמו ואביזרים מתאימים במושב הבטיחות (הם קיימים בכלי רכב חדישים ובמושבי בטיחות חדישים, שיוצרו בשנות ה-2000). נקודות העיגון ברכב נמצאות בחיבור שבין מושב הרכב לגב המושב, והרצועות מגיעות יחד עם מושב הבטיחות. כדאי לעיין בחוברת הרכב והוראות יצרן מושב הבטיחות על-מנת לוודא הימצאות של אמצעי עיגון אלו והוראות השימוש בהם. לרוב, ניתן לחגור באמצעות בשיטה זו במושבים הצדדיים האחוריים.

ש. מה לעשות אם ברכב שלי קיימת כרית אוויר צידית?
ת. כריות אוויר צידיות מגנות על מבוגרים בעת התנגשות צידית. עם זאת, ילדים היושבים סמוך לכרית אוויר קדמית או צידית עלולים להיות בסיכון לפגיעות חמורות. אין כיום נתונים המעידים על פגיעות של ילדים שהיו רתומים כראוי במושבי הבטיחות כתוצאה מכריות אוויר צידיות. יש לבדוק בספר ההוראות של יצרן הרכב לגבי המלצות היכן ניתן להושיב ילדים במושבי בטיחות ברכב.

ש. ילדי בן 7 שנים. האם הוא כבר יכול לשבת חגור בחגורת הבטיחות הרגילה ברכב?
ת. לחגורות הבטיחות תפקיד חשוב בהגנה על האדם בזמן תאונה, אך הן נועדו למבוגרים ואינן מתאימות לרוב הילדים שגובהם נמוך מ-145 ס"מ (ילדים בגיל 9 שנים לערך). תפקיד מושב ההגבהה הוא להתאים בין חגורות הבטיחות ברכב לבין הילד. מושב ההגבהה (בוסטר) מגביה את הילד וממקם את חגורת האגן על אגן הירכיים ואת חגורת הכתף מעל בית החזה, על עצם הבריח. בכך מגן מושב הגובה על הילד מפני פגיעות חמורות בזמן תאונת דרכים. פגיעות פנימיות חמורות נגרמו לילדים שהיו מעורבים בתאונה אשר ישבו ללא מושב מסוג בוסטר.

ש. בתי בת שלוש השנים מנסה להשתחרר כל הזמן מרצועות הבטיחות במושב הבטיחות בו היא יושבת. במהלך כל הנסיעה היא צורחת ומפריעה לי מאד להתרכז בנהיגה. מה אפשר לעשות?
ת. הדק את רצועות מושב הבטיחות אל גופה כך שתוכל להכניס אצבע אחת בלבד בין גופה לבין הרצועות. אם קיים אבזם המחבר את שתי הרצועות – הקפד לסגור אותו ולהניחו בגובה בית השחי של הילדה. צורות חגירה אלו ימנעו מהילדה להוציא את ידיה מרצועות הבטיחות. בנוסף, הטמעת הרגל הישיבה במושב בטיחות החל מגיל לידה חשוב ביותר. ברגע שהילד רואה כי ההורה אינו עקבי בנושא זה הוא עלול לפתח התנגדות לישיבה במושב בטיחות.

ש. האם למושב בטיחות יש תאריך תפוגת תוקף?
ת. נושא אורך החיים של מושב בטיחות הוא נושא שנוי במחלוקת ואיננו חד-משמעי. יש לעשות הבחנה בין מושב בטיחות חדש שנרכש זה עתה לבין מושב בטיחות שהיה בשימוש מס' שנים.

מושב בטיחות חדש:

מושבי בטיחות חדשים שלא נעשה בהם שימוש ואוחסנו כראוי, אמורים להיות תקינים לזמן ארוך יותר, בהתאם לאישור היצרן.
התקנים לפיהם נבדקים מושבי הבטיחות מתחדשים ומתעדכנים תדיר. בארה"ב, למשל, שודרגו התקנים בשנים 1996, 1999, 2002 ו-2003. כלומר, מושב בטיחות שיוצר בתאריך מאוחר עומד בתקנים משופרים.
יצרני מושבי הבטיחות משפרים את בטיחות ונוחות השימוש במושבי הבטיחות שלהם, מעבר לנדרש בתקן.  כך, שמושב בטיחות שיוצר בתאריך מאוחר יותר, סביר להניח כי הוא משופר.
שימוש במושב בטיחות לאחר מספר שנים:

מוסכם כי מושב בטיחות מיד שנייה עלול להוות סכנה אם לא יודעים את ההיסטוריה שלו, אם חסרים חלקים ואם חסרות הוראות ההתקנה.
יצרנים שונים טוענים כי מושב הבטיחות אינו מומלץ לשימוש של יותר מ-5-8 שנים זאת מכיוון שהחומרים ממנו הוא עשוי עלולים להתבלות במהלך שנות השימוש. אחרים טוענים כי בעיה זו של בלאי הפלסטיק איננה בעיה אמיתית.
מומלץ להישמע להוראות היצרן ולהשתמש במושב הבטיחות לפי מס' השנים המומלץ על-ידיו.
התקנים לפיהם נבדקים מושבי הבטיחות מתחדשים ומתעדכנים תדיר, כמצוין לעיל.
יצרני מושבי הבטיחות משפרים את בטיחות ונוחות השימוש במושבי הבטיחות שלהם, מעבר לנדרש בתקן, כמצוין לעיל.
אדם המעוניין להשתמש במושב הבטיחות שלו זמן ארוך יותר מהמצוין על-ידי היצרן, למרות שהדבר איננו מומלץ, צריך לבדוק כי המושב שלם, לא חסרים בו חלקים, קיימות הוראות ההתקנה וכן שהוא לא עבר תאונה.
 ש. מאיזה גיל בטוח להושיב ילד במושב הקדמי של הרכב?

 ת. המלצת ארגון 'בטרם' היא להסיע ילדים כשהם יושבים במושב האחורי ברכב עד גיל 13, זהו המקום הבטוח

 ביותר עבורם. זאת מכיוון שמרבית תאונות הרכב מערבות בצורה כלשהי את חזית הרכב. לכן, כאשר ילדים 

 יושבים במושב האחורי, אנו מרחיקים אותם מאזור הסכנה. כמו-כן, כרית האוויר הקדמית מותאמת להגנה על

 מבוגרים ועלולה לפגוע בילדים.

 ש. התארגנו קבוצת הורים להסיע האחד את ילדי השכנים לחוג אחר הצהרים. מדובר ב-4 ילדים

 בני 10. שאלתנו – מהי הדרך הבטוחה ביותר להושיבם ברכב?

ת. ההמלצה היא להושיב ילדים עד גיל 13 במושב הרכב האחורי. כמו כן, אין להושיב יותר מילד אחד בכל אחד 

ממושבי הרכב, ואין לחגור שני ילדים בחגורה אחת. במקרה של 4 ילדים ברכב פרטי שיש בו 3 מושבים מאחור, ההמלצה היא להושיב 3 ילדים מאחור חגורים בחגורת הבטיחות וילד אחד מקדימה. את המושב הקדמי יש למשוך אחורנית עד כמה שניתן על מנת להרחיק את הילד ממוקד הסכנה. כמו כן, יש לבדוק האם אחד הילדים עדיין זקוק לבוסטר בשל גובהו (ילדים מתחת לגובה 145 צריכים לשבת חגורים על בוסטר).

ש. קיבלנו מושב בטיחות חדש ומשוכלל במתנה מחו"ל, אולם הוא הגיע ללא חוברת הוראות, ואנו לא בטוחים שאנו מעגנים אותו כראוי – כיצד נוכל להשתמש בו?
ת. על מושב הבטיחות להיות מעוגן לרכב כראוי, כיוון שרק כך הוא יוכל למלא את ייעודו, ולהגן על הילד היושב בו בזמן של תאונה חלילה. ניתן לפנות אל יצרן מושב הבטיחות או אל היבואן בארץ על-מנת לאתר את הוראות ההתקנה הספציפיות של מושב הבטיחות, ובאמצעותן להתקינו כראוי.
 

ש. התינוק שלנו בן ה 11 חודש, שוקל 12 ק"ג, וראשו מגיע עד לקצה הסלקל. האם ניתן להשאירו בסלקל עד שתמלא לו שנה, ואז להעבירו למוש ב בטיחות ולנסיעה עם כוון הנסיעה?
ת. במצב המתואר, יש להעביר את התינוק לנסיעה במושב בטיחות דו-כווני כבר עתה כאשר פניו פונים נגד כיוון הנסיעה. הסלקל אינו מתאים יותר למידותיו מכיוון שצריך להיות מרחק של 2.5 ס"מ לפחות בין ראש התינוק לבין גב הסלקל. בנוסף, תינוק עד גיל שנה לפחות חייב לשבת במושב בטיחות כשפניו נגד כיוון הנסיעה, גם אם משקלו גבוה מ- 9 ק"ג, זאת מכיוון שעצמות העורף והגידים אינם מפותחים דיים והראש כבד יחסית לגוף, ובעת תאונה עלול להיגרם נזק חמור לעמוד השדרה ולראש.
לסיכום: עד גיל שנה וגם משקל של 9 ק"ג - ישיבה נגד כיוון הנסיעה מספקת לילדך את ההגנה הטובה ביותר, במושב בו קיים מרחק של לפחות 2.5 ס"מ בין ראשו של התינוק לבין קצה מושב הבטיחות או הסלקל.
דגשים נוספים:

בנסיעה נגד כוון התנועה, חגורות מושב הבטיחות צריכות לצאת בגובה או מתחת לגובה הכתפיים של התינוק.
אין להסיע תינוק במושב בטיחות נגד כיוון הנסיעה מול כרית אוויר פעילה.
מומלץ שלא להושיב תינוקות וילדים עד גיל 13 שנים במושב הקדמי של הרכב.
 

ש. התנדבתי להסיע חבר של בני, שניהם בני 7, לחוג הנמצא בתוך היישוב בו אנו גרים. ברכב נוסעת איתנו גם תינוקת, וצפוף לשלושתם לשבת מאחור. שאלתי היא האם ניתן להעביר את הסלקל קדימה בזמן שאני מסיעה את שני בני ה-7?
ת. המקום הבטוח ביותר ברכב עבור ילדים הוא המקום האחורי, ואנו ממליצים להושיבם שם עד לגיל 13. ברור אם כך שהושבת תינוקת במושב הקדמי מסכנת אותה. אנו יודעים כי תחושת הביטחון שנסיעה "בתוך היישוב שלנו" מעניקה – מטעה. תאונות רבות מתרחשות דווקא ליד הבית, ועל כן כללי הנסיעה הבטוחה החלים בנסיעה בין-עירונית, חלים גם בנסיעה קצרה ליד הבית.

המלצתנו אם כן היא להושיב את שלושת הילדים מאחור כאשר שני הגדולים יושבים על גבי בוסטרים, וחגורים בחגורת אגן-כתף. במידה ואין אפשרות לחגור אותם כראוי בגלל היעדר חגורת כתף או כיוון ששלושת מושבי הבטיחות אינם נכנסים במושב האחורי, ניתן לנסות לעשות החלפות בין מושבי הבטיחות השונים, כיוון שכך לפעמים מתפנה מקום. במידה ואין כל אפשרות אחרת, ישב אחד הילדים הגדולים מקדימה תוך שאתם מושכים את המושב הקדמי לאחור עד כמה שניתן, על מנת להרחיקו ממוקד הסכנה.

ש. חברה מקפיצה את ביתי בת ה–6 מבית הספר לחוג ברכבה, ומושיבה אותה במושב האחורי באמצע, חגורה בחגורת אגן – כתף, אולם הבוסטר נשאר אצלי ברכב כיוון שבבוקר אני מסיעה אותה דרך ארוכה יותר לגן. האם בטיחותי להסיע אותה כך אל החוג?
ת. מצוין עושה חברתך שחוגרת את הילדים במושב האחורי, אולם נסיעה ללא בוסטר לילדה בת 6 אינה בטוחה. ניתן לשפר מאוד את רמת הבטיחות בנסיעות מסוג זה על יד שימוש בבוסטר שמוחזק כבוסטר "ספייר" בתא המטען. תוכלי לרכוש בוסטר פשוט, ללא גב, אשר מחירו נמוך יחסית והוא אינו תופס מקום רב, ולשאול את חברתך האם היא יכולה "לאחסן" אותו בתא המטען של מכוניתה, כך שבכל פעם שהיא תסיע ילד נוסף או את ביתך, היא תוכל "לשלוף" את הבוסטר ולהיות בטוחה שהטרמפיסטים שלה בטוחים.


ש. יש לי שאלה שאני בטוח שמטרידה הורים רבים: מה לעשות כאשר הילד צורח ולא מסכים לשבת במושב הבטיחות בבוקר בדרך מהבית לגן?

ת. הנושא חשוב ביותר כיוון שלעיתים הורים נתקלים בהתנגדות מצד ילדיהם לשבת במושב הבטיחות. יש לציין, כי ככל שאנו, ההורים, נקפיד על חגירה עיקבית ורציפה של הילדים במושבי הבטיחות בכל נסיעה, ולו הקצרה ביותר – הרי שהילדים פחות יתנגדו לשבת במושב הבטיחות והדבר יהיה ברור מאליו וטבעי. כל הורה מחליט על סדרי העדיפויות בביתו, במשפחתו, לכולנו יש ערכים חשובים ו"קווים האדומים". המלצתנו היא כי מושב בטיחות יהיה קו אדום – לא נוסעים בלי שכולם חגורים. וכמו בכל תהליך חינוכי וחיזוק התנהגויות חיוביות אצל ילדים, ניתן להשתמש באמצעים של נקודות, פרסים וכד' כדי לגרום לילד להיחגר במושב הבטיחות. אך חשוב לזכור כי הבסיס הוא ההחלטה שלכם כהורים על הצבת גבולות ומוכנות לשלם מחירים (כגון: אי נוחות) עד להטמעת ההתנהגות הרצויה.

 
ש. מידי יום ביומו, כשאני לוקחת את בני לגן, אני שמה לב שמרבית ההורים לא חוגרים את ילדיהם במושבי בטיחות או בכלל. הם פשוט "זורקים" את הילד ברכב ונוסעים. כי מה כבר יקרה ב-2 דקות נסיעה עד הבית. ניסיתי להעיר אבל מתייחסים להערותיי בזלזול. הייתי מאוד מעוניינת להגביר את מודעות ההורים לענין הזה. מה אפשר לעשות? האם תוכלו לשלוח לי פוסטרים/פליירים/כתבות על תאונות שהתרחשו ליד הבית או אולי אפילו נוכל לארגן איזשהי הרצאה להורים? הכל רק כדי להפסיק את המחדל הזה שמאוד מאוד מפריע לי?
ת. ארגון 'בטרם' פועל בדרכים רבות על מנת להביא הורים להגן על ילדיהם בנסיעה, ומשאלתך עולה עד כמה רלוונטית פעולתנו וארוכה דרכנו. שאלתך ויוזמתך מבורכות ואנו יודעים כי להורים יכולת השפעה רבה על סביבתם הקרובה.
אפשרויות הפעולה שלך כאמא שמעוניינת 'לעשות בטרם' למען כלל הילדים בגן בו גדל ילדה הן אילו:

תוכלי להדפיס ולתלות המלצות בטיחות מתוך אתר 'בטרם' בנושא של הסעה בטוחה של ילדים ברכב.
ניתן להזמין דרך אתר 'בטרם' מספר עותקים של עלון בנושא חגירה נכונה ברכב, ולחלקם להורים בגן ו/או לתלותו.
ניתן להציע להורי הגן להירשם ל'בטרם למשפחה' – הניולזטר לבטיחות ילדים, שיגיע אליהם מידי כחודש ומכיל מסרי בטיחות אקטואליים.
ניתן להזמין במחלקת ההדרכה של ארגון 'בטרם' בטלפון 03-9263120 הרצאות להורים, בתשלום.
 

ש. אנו מתכננים חופשה בחו"ל, ומתעתדים להשכיר רכב במהלך החופשה. האם עלינו לקחת את מושבי הבטיחות עימנו, דבר שיסרבל מאוד את התנהלותנו, או שיש אפשרות אחרת שאתם יכולים להמליץ עליה?
ת. אכן התניידות עם מושבי בטיחות במהלך חופשה היא מסורבלת ולא נוחה, ולשמחתנו חברות הרכב הגדולות מודעות לכך ומעמידות לרשות לקוחותיהן מושבי בטיחות עבור תינוקות וילדים כחלק משירותי השכרת הרכב. עליכם לבדוק שאכן קיימת אפשרות כזו בחברה ממנה אתם שוכרים את הרכב, ולהקפיד להזמין מראש את מושבי הבטיחות עבור הילדים. כך אתם מבטיחים לעצמכם חופשה מתוכננת, בטוחה ו"ראש שקט".

 
ש. אנחנו אימהות לילדים בני 7 אשר רשומים לאותה קייטנה. החלטנו להתחלק בהסעות לקייטנה, כל שבכל יום אמא אחרת תסיע אליה. שאלתי היא כמה ילדים ניתן להסיע ברכב בצורה בטוחה?
ת. הדרך הבטוחה להסיע ילדים בני 7 ברכב היא כאשר הם ישובים על גבי בוסטר, במושב האחורי של הרכב. הסיבה לכך היא שהמושב הקדמי מסוכן יותר, כיוון שרוב תאונות הדרכים מערבות את חזית הרכב, והיושב מקדימה חשוף יותר לפגיעה.
כך שהתשובה לשאלתך היא: הטוב ביותר הוא להסיע 3 ילדים בכל פעם (בהנחה שברשותכן רכבים משפחתיים רגילים). במידה ואין לכן ברירה אלא להסיע ילד רביעי ברכב משפחתי רגיל, הושיבו מקדימה את הילד הגדול יותר, והרחיקו את כסא הרכב אחורה כמה שאפשר, על מנת להרחיק את הילד היושב מקדימה מהחלק הקדמי של הרכב.

 

 

מעוניין שניצור עמך קשר?

תיאור

Bookmark and Share


 
   
 

RECARO® and Start® are registered trademarks of RECARO GmbH & Co. KG
RECARO® reserve the right to make modifications in technology, colour, form and design.

childseat.co.il is a Booster Energy ltd company. Copyright © 2012, All Rights Reserved

 

על המשתמש באתר לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על המידע שבאתר,כל המידע הנכלל באתר זה הינו בבחינת מידע כללי בלבד ואינו בגדר חוות דעת או ייעוץ מוסמך וכן אינו בא להחליף חוות דעת או ייעוץ מוסמך

 

 

כסאות בטיחות, בוסטר, בוסטר גב, סל קל מושב בטיחות לילד